jemput join :)

Monday 25 April 2011

PLKN!! PLKN!!



 Salam kepada semua yang baca =)

first skali aku nk mintak maaf kat korang sebab blog aku ni x lawa,, masih baru lg.. ^^ template pun aku main hentam yang dah ade jer,, namty ade mase aku cari yang cantik,,tp tu semua x penting, yg penting aku nk smpaikan jugak mcm mane pun kisah kat PLKN ni khas kepada bulan, amy, syisyi insyirah, munirah nordin, khairul nizam (adk jam), ct nur fatin dan kepada semuaa yg dpt tawaran ke PLKN,, hehe,, TAHNIAH!!

yeah! semestinya kamu sgt benci kerana terpilih untuk ke plkn kan???!! Aku pun sama,, hahaha,, (menanges x berlagu lg,, T___T),, sape yang x saket hati,, abis perancangan aku lepas spm,, semua sbb PLKN!! smpai skarang, plkn punya psl, x terambil lg lesen kete,, x sempat,, wuaaaaa!!

OK, forget about feelim aku,, haha,,nih,, mahu cerita,, mase kat PLKN , korang akan dibahagikan kepada 4 kompeni,, ape tu???? Kompeni ni mcm rumah sukan lahh,, tapi lebih matang sket la,, kuam3,, stiap kompeni dah diberi name masing2,, iaitu ALFA(merah),BRAVO(biru),CHARLIE(kuning) and the last one is DELTA(hijau),, jangan mimpi nak pilih sendiri kompeni ikut warna feveret! hahaha,, sungguh kebudak-budakan,, sebenarnya, nama korang dah tersenarai dalam kompeni mane2 sbelum korang smpai ke kem ni lagi,, so,, nasib lar kalo dpt kompeni yang K.O.. setiap ahli kompeni ialah daripada 2 buah dorm wirawati dan 2 buah dorm wira,,
dorm kesayangan aku =)



First week korang kat kem, korang kena bkerjasama dgn ahli kompeni masing2 untuk KKJ(Kontrak Kami Janji),, macam nak buat satu pertubuhan macam tu lar,, kena ada objektif, ikrar, lagu kompeni dan benda paling penting yang menggambarkan maruah kompeni korang ialah BENDERA.  yang ni korang kena reka sendiri dan lukis atas kain yang diberi,, kalau bkerjasama, benda ni akan jadi best, keempat-empat kompeni akan bertanding untuk menjadi kompeni terbaik dalam KKJ. mase ni lah semangat ASSABIAH antara kompeni menjelma dalam diri masing2, haha,, siap gaduh lg,, mengata sana-sini, itu dah biasa,, (wlaupun baru kenal x smpai 2minggu)..
kompeni aku!!!

Ni la bendera kompeni aku:ALFA(merah)





Okeh,, yang tu pasal pengenalan first week korang kat kem,,
kalau cakap soal PLKN ni,, konfem rmai yang ingat kawad, lari-lari, camping and so on,, ramai x sedar and x tahu yang PLKN ni sebenarnye ade kelas,,sebelum MODUL FIZIKAL (aktiviti lasak) dijalankan, korang akan melalui 4 MODUL yang akan korang blaja lam kelas, nak habis ni makan masa sbulan jgk la,, modul2 tu ialah Modul pembinaan karakter1, Modul pembinaan karakter2, modul budaya kerja,dan modul kenegaraan. let me explain satu persatu, orait??

Modul Pembinaan karakter 1 dan 2:
Seriesly aku kate, kelas ni x ubah macam kelas tadika!! lam kelas ni korang akan blaja tepuk2,, (tepuk2 ank dugong, tepuk2 semangat, tepuk2 syg, tepuk2 minah rempit, and palim aku suke,, tepuk2 abang botak),, haaaa,, yang ni korang memang kena sporting and involve 100% semasa sesi pmbinaan karakter ni,, kalau x,, memang borim siooot kelas korang,, macam kelas aku dulu, wira-wira(budak laki),memang sportim habis r,, sebab tu kelas aku sentiasa bising ngan gelak ketawa,,hehe,, stiap platih plak akan diberi sebuah buku sal pmbinaan krakter dan korang akan tulis lam buku ni hari2 sal ape yang korang belaja,, ala,, senang jer,, stiap kelas ade ckgu yang mengajar,, dan mcm kelas2 yang lain,, kena FOKUS! penghabisan modul ni, korang kena wat persembahan,, prsembahan ni ikut group masing2,, lupa nak bagitau yang korang akan dibahagikan kpd bberape buah group,, atas cara ckgu la nak bahagi korang macammana,,
mase kelas ni la wira dan wirawati gune untuk cari jodoh,, hahaha,, kenape?? sebab stiap kali duk lam group, masing2 nak ushar yang mane berkenan,, alahai,,,, =.='

Modul budaya kerja:
kelas ni agak sedikit matang berbanding kelas pembinaan karakter,, sebab tepuk2 tu dah kurang, dan korang akan blaja cara berada ditempat kerja dan nilai2 yang perlu dipraktikkan semasa korang bkerja namty,, kelas ni seminggu je,

Modul kenegaraan:
Dah name pun kenegaraan,, blajapun sal negara la,, tp ade skit sal sejarah,, yang ni memang 100% dah xde tepuk2,.. haha,, stiap kali aktiviti kelas ni, semua melibatkan negara, best jgk la,.

pakaian kelas,, saling x tumpah macam pakaian keje kilang,,kuam3,,










Dah habis sal kelas,, sekarang gua mahu cerita sal MODUL FIZIKAL plak... modul ni termasuklah kawad, menembak, aktiviti air, flying fox and many more,, perlu diingatkan, semua pertandingan yang diadakan adalah bertujuan nak memenangkan diri sendiri dan jugak kompeni,, markah setiap aktiviti akan dikira untuk memilih kompeni terbaik dalam setiap kem, so, buat yang terbaik, sebab kompeni tu ibarat MARUAH korang,, ceh wahhh,, maruah gitu,,



antara aktiviti modul fizikal,



KAWAD:
macam biasa lah,, yang dh penah masuk tu, boleh la join kawad,

KEMBARA HALANGAN:
yang ni benar2 menguji ketahanan diri,,teruma nyer,, monkey bar! jangan koram engat yg bertubuh kecik mcm aku bleh lepas! hahaha,, time ni la ramai yang terjun mandi lam air,,x kira yg bersaiz kecik mahupun besar,, semua main jatuh,, klakar gilo,, ehem2,, klakar giler,, hahak,,

jurulatih akan pakaikan tali2 keselamatan sbelum flying fox, catwalk,

Flying fox:
yeah! yang ni memam best,, syokk!!! wat skali memang x puas hati,, rse macam nk buat 100000x,, cehhh,, nawok dh tu,, haha,, kalu tengok rse malas nk buat sebab gayat,, tapi biler dah buat rse nak buat lg,,

CATWALK:
u noe what does it mean?? ni la benda aku palim takut nak buat,, aku mintak maaf sebab xleh nak upload gamba 'catwalk' ni,, memory kad aku problem lahh,, so, aku crite, just imagine k? catwalk ni seutas dawai atau wayar besiyang digantung and u all kena meniti atas tu,, SEUTAS sahaja ye! memang bahaya,, dah la digantung nun tinggi di atas sana,, fulamak,,, mase aku buat tu, memang rse one step to death dah,, ececece,, ye lahh tu,, but yang ni memang menakutkan,, tp no worries sebab macam ade tali la diikat kat badan sbgai backup kot2 kalau meniti terlepas,, tapi malu r kalau tak lepas,, jatuh kebawah,, hahaha,,, semua pelatih tengok mase ni,, mase aku buat ni,,, huhhhhhh,, gile,, aku memam dah xnak wat lepas tu,, ngeri,, siap bagi wasiat kat jrulatih lagi mase aku ngah meniti tu,, wira2 yang tak bertanggungjawab berada dibawah san semua gelakkan aku,, kurang asam kau wira!cisss,, pantang keturunan aku diketawakan!

MENEMBAK:
the most syokkkk thing in this program! hehehe,, best gler,, first time menembak der,,, pakai M-16 wei! best nih,,, mase menembak, sehari sblum tu, askar wataniah akan datang ke kem korang and bagi pegang rifle ni untuk test je,, pakai pluru angin,,,erkkkk? pluru  angin ke? entah lar, tapi bukan pluru idup la, keesokkan nyer baru pakai pluru idup,, tembak la dengan tepat sebab  yang ni akan dipilih 10 penembak terbaik dalam sebuah kem tu,, aku dapat number 10,, not bad la kan?? haha,,yang pasti kena fokus je mase menembak,, pastu keraskan bahu dimana anda tahan rifle tu,, kalau kidal, tahan bahu sbelah kiri la,, lepas tu tembak baik2,, kalau markah tinggi dapat medal,, ingat tu! yang johan dapat trofi laa,, macam biasa,, bulan,syisyi, muni and nizam?? disebabkan korang pakai spek,, susah sket la nak fokus,, sebab target menembak tu 200meter,, tapi jangan risau sebab kem aku ade soram wira yang pakai spek menang menembak,,
even rabun dye tu kuat jugak la, around 300-400 gitu power spek dya,, so,, korang masih ade pluang,, boleh punyalahh,,

AKTIVITI AIR:
mase aktiviti ni, ada 3 perkara yang dilakukan, kayak, water confident and rakit.
kayak:best sangatttt,, yang ni pun ade pertandingan, sama ada beregu atau single,, aku hampir menang yang ni,, tapi tak menang, cehhhh,, sakit ati betol,,
water confident: aktiviti ni nak ajar korang mempercayai diri sendiri dan jugak jaket keselamatan yang digunakan oleh pihak keselamatan untuk menyelamatkan nyawa orang awam,, hehe,, korang akan disuruh meniarap dan tidur dipermukaan air,,, syokk habissss,, memang cool giler ah,,, tapi kena pakai jaket kselamatan tu,, aku dah lupa name dye,,
rakit:memerlukan 11 orang setiap rakit,, and pertandingan menentang kompeni2 lain,, sorang jadi ketua,, kalau bkerjasama gerenti menang punyalahh,,

wirajaya diluar kem slame 3hari 2malam,, berdekatan tasik untuk wat aktiviti air




setrusnya is WIRAJAYA! ni senang citer camping la,,, aktiviti air pun diadakan mase wirajaya,, khemah dipasang sendiri,, sebenarnye bukan khemah,tapi aku lupa nama dye,, mender eah?? wut eva lahh,, mase ni jugak nak blaja masak nasik and megi,, alahh,, simple jer,,


okey,, lepas tu KHIDMAT KOMUNITI! lebih kurang macam khidmat masyarakat la,, aku kena kat masjid hari tu,, tapi atas nasib la korang kena tempat mana,, ok jugak yang ni,, bertimpa-timpa pahala rase mase buat kerja amal,, adeii,, x iklas lahh,,,agagagagaga,,,


naik bas untuk ke khidmat komuniti,,semangat pelik nak wat keje amal,,




hari last ialah majlis penutupan dan malam last macam biasa arh,, malam kebudayaan,, mase ni akan ade tarian 1Malaysia,sketsa, sajak, syair, and yang aku masuk is pentomin,, hehe,, malam ni jgk la wirawati dressing sakan,, supo nk gi bekwoh! hahaha,,,

wirawati kena pakai baju kurung dan kebaya,, wira plak pakai baju mlayu ngan sampin,, hensemmm gitu,


Aku lupa nak bagitau sal PERATURAN.. almaklumlah,, itu merupakan musuh ketat aku,, hahaha,,, okey, aku xtaw banyak yang ni,, sebab bagi aku,, xde peraturan kat kem,, hehe,,

1)Henfon perlu diserahkan kepada jurulatih.. kita hanye dapat hujung minggu which are jmaat and sabtu,, tapi kalau korang nijurus macam aku,, bawak lebih r henfon tu,, hantar ke jrulatih sbijik dah r,, hantar yang kapcai,, tapi kalau 'brigak',, alamak jumpe komanden lah kamu,,

2)Jangan mandi kolah! yeah!! hahaha,,, kalau diketahui jrulatih, kena denda kawad tengah panas and pakai baju celoreng,, (bju yang mcm askar skali ngan spike boot tu).. yang ni is feveret aku,, palim kurang aku mandi lam kolah ialah 4x seminggu,, bess woo,, mengalahkan swimming pool,, and dorm aku la palim kalut time terputus bekalan air,, hehe,, nak buat macammana,, air kolah habis geng aku wat berendam,, penah skali tu ade budak silap mandi air yang dah digunakan oleh aku and the geng wat berendam,,, HAHAHAHAHAHAHAHAHA! simpati aku kat budak tu,, aduii,,

3)Jangan date ngan wira! haaaa,, yang ni aku x buat la,

tu jer yang aku tahu,, yang lain x tahu.. ummm,,,SKUAD LEADER dipilih berdasarkan suara,, jrulatih akan test suara yang mana kuat akan jd leader, x kira la leader kompeni ke, dorm ke, wira ke, wiwati ke,, semua leader kena pandai konduct,,yang pakai pangkat ni kira kalau takde jrulatih dye la yang berkuasa,, pangkat akan dipakaikan atas bahu semasa majlis penyerahan pangkat,

dye ni pakai 3 line atas bahu,, makne nyer ketua wirawati, kalau 2 line, ketua kompeni smada wira atau wirawati, kalau 1 line, ketua dorm and kalau 4 line,, ketua segala jenis ketua,,semua pangkat ni dipakaikan oleh komanden kem,



ok,, yang tu jer aku bleh share,, yang lain kurang engat lah,, aku mintak maaf if ade terkurang atau terlebih dalam penceritaan aku nim,, almaklumlah,, aku kan insan biase,, ni serba sdikit jer,, kalau ade yang kawan2 korang yang dah pegi plkn citer banyak lagi tu makne nyer aku tertinggal sumtim la tu,,,
xyah la sedih dapat plkn,, relax je,, sumtimes korang akan cakap macamni mase duk kat kem,, "eh,, bagus jugak aku dapat plkn ni,, Tuhan dah bagi yang terbaik untuk aku",, hehe,, tu ayat yang aku penah guna lepas aku merasai keenakan dan kelazatan aktiviti lasak and aktiviti air kat situ,, banyak yang kita akan dapat,, palim penting is jumpa kawan baru,, jumpa gewe baru,, haisshhhh,, lari topik! Kesimpulannye,, NOT BAD la,, ade yang best ade yang x.. palim banyak yang best la,,, heeeee~~
SELAMAT BERPLKN,, jgn lupa bawak kmera,, sebab benda tu je bleh rakam dan simpan kenangan serta pengalaman manis korang,, kalau xnak 3 bulan korang disia-siakan, involve la 100% semasa aktviti kat kem ni dijalankan,,
akhir kata,, yang baek tu datang drpd Allah S.W.T, yang buruk tu same2 kite perbaiki,, okey,, wassalam,, thanks sudi bace,,, silakan follow ye,,

1 comment:

Khairul Nizam Suhaimin said...

wah.... terbaik!!!!!!!!!