jemput join :)

Wednesday 15 February 2012

saya rindu suara itu

Salam kepada semua. Saya minta maaf sebab entry kali ini lebih kepada luahan hati saya. Mungkin agak peribadi. Ya, saya ada diari untuk meluah, tapi saya rasa melalui ni, saya dapat kongsi apa yang saya rasa. Hari ini, genap sebulan ayah saya kembali ke rahmatullah. Ayah saya pergi meninggalkan semua pada 15 Januari 2012. Saya sangat rindukan ayah. Sekarang setiap hari ada test dan homework untuk dibereskan. Dulu, bilamana saya stress dengan test atau assignment, saya akan call ayah dn mintak untuk doa yang terbaik untuk saya. Paling lama pun 3 hari kami tak menghubungi satu sama lain. Sekarang dah genap sebulan. Sebulan juga saya tak lagi dengar suara ayah.

Teringat masa Form5 dulu, setiap malam saya call ayah untuk dapatkan kata-kata semangat, untuk dengar suara yang membakar semangat saya. Paling tidak pun, saya akan call hanya untuk tanya "sihat ke?" . Padahal saya tahu ayah saya sihat je. Tapi diri ni sudah terbiasa. Saya call ayah hanya untuk cakap yang saya berbuka puasa dengan lauk apa.  Bila beli bubur lambuk, saya akan call ayah hanya untuk cakap bubur lambuk yang ayah masak lagi sedap.

Bila call ayah tapi ayah tak jawab, ayah akan call balik dan mintak maaf berkali-kali sebab tak jawab panggilan saya. Sedangkan maaf tu tak perlu pun. Penantian saya sangat kecik nak dibandingkan dengan kesabaran ayah nak membesarkan saya. Tapi itulah ayah saya. Hanya Allah saja tahu perasaan saya sekarang. Bagaimana sesaknya di dada merindui seseorang yang takkan kembali lagi. Selama ni saya sangat kuat. Saya pelik kenapa di awal nya Allah tak hadirkan rasa sedih tu pada saya. Mungkin sebab adik saya sangat merasai kehilangan tu pada awalnya,dan Allah taknak saya lagi melemahkan semangat adik.

Dulu saya selalu doa. kalau Allah nak ambil nyawa ayah, ambil lah lepas saya tamat SPM. Dan Allah makbulkan doa saya. Saya agak pentingkan diri sebab adik-adik saya masih ada dua orang yang akan ambik SPM tahun ini.Saya harap mereka lagi kuat. Saya pernah belajar di UTP. tempat yang ayah selalu sebut sejak saya Form1. Walaupun masuk belajar tanpa tajaan mana-mana pihak, ayah tetap bangga sebab saya tunaikan hasrat beliau.

Saya masih ingat dalam sebulan sebelum beliau kembali ke rahmatullah, beliau menelefon saya dan ucap terima kasih sebab saya dah berubah. Saya masih ingat pesan ayah , jangan pakai baju ketat-ketat, jarang-jarang sebab nanti bila ayah dalam kubur, kena seksa sebab tak ajar anak perempuan tutup aurat. Suara ayah menelefon selalu penuh dengan nasihat dan semangat. Ya. saya masih ada ibu. Tapi hati ini sangat rindukan suara ayah.

Tadi saya menelefon ibu, kemudian dengar suara ayah menjawab panggilan. Saya agak terkejut, kemudian barulah sedar yang itu suara Abang Long saya. Bodoh rasanya diri ini mengharapkan sesuatu yang mustahil. Sangat pedih rasa rindu ini. Sekarang saya sedangkan menguruskan persembahan teater. Rasa nak sangat bercerita dengan ayah bagaimana jalan cerita teater tu. Nak sangat bagitahu ayah yang ini kali pertama saya diberi kepercayaan uruskan persembahan teater. Nak sangat cerita kat ayah macammana pengurusan teater ni membuatkan saya belajar menguruskan sesuatu organisasi dengan lebih baik. Tapi, inilah kenyataan.Dan saya sangat ridukan suara ayah.

4 comments:

Anonymous said...

sabar,,ianya mematangkan kamu..:-)
beruntung chip demo sedar,,kawe ni...xtaula..tp chip aq respek,,perubahan mung,,,,mebuatkan bukan mung sore ingin berubah,,,tahniah
caption ni,,,
"Saya masih ingat pesan ayah dulu, jangan pakai baju ketat-ketat, jarang-jarang sebab nanti bila ayah dalam kubur, kena seksa sebab tak ajar anak perempuan tutup aurat. Suara ayah menelefon selalu penuh dengan nasihat dan semangat. Ya. saya masih ada ibu. Tapi hati ini sangat rindukan suara ayah."..sungguh menyentuh perasaan...bersabar ek..ada hikmah semua tu

Anonymous said...

chip!!:(...sero nok triok baco:(..sabar chip deh..
~teri~

Anonymous said...

hari esk,18 hbln feb genap 8 thn ayh ak pegi chip..nk menjadi kuat dpn org mmg sng,tp sekuat mane pun aku dpn org laen..hati ak ttp mnges..yap,ak rindu suare dia,ayh yg tiada pnggnti...sebaknya ak tulis komen nih..YA ALLAH..sorry..xleh nk smbg,terlmpau sebak..

Anonymous said...

tacing2.. huk3.. sabar lah wahai sahabatku.. be strong.. ak taw empunya nama nik kechik ni tabah n kuat..