jemput join :)

Sunday 4 March 2012

kereta dakwah

Salam kepada semua. Semoga Allah merahmati dan membalas masa yang kamu guna untuk baca entry saya dengan ilmu dan pengajaran yang setimpal. InshaAllah. Tujuan saya tidak lain tidak bukan hanyalah untuk mendapatkan redha Allah.

Alhamdulillah. akhirnya Allah kurniakan saya kesempatan untuk entry baru. Agak sibuk kebelakangan ini. Dengan kelas dari 8pagi sampai 5petang. Gap hanya pukul 1-2 petang. Hari-hari homework bertimbun dan kuiz serta test. Lagi menyayat hati, cuti hanyalah hari ahad becos kami terpaksa ganti kelas selama 3minggu, hari sabtu diambil dan dikorbankan :(
 Bersyukurlah dengan masa yang kamu semua ada. Sebab bagi saya dan sahabat2, masa itu bukan emas, tapi ibarat nyawa.

Ok, lupakan dulu tentang saya. Hampir terlupa tujuan sebenar. Hehehe. Sebenarnya saya dan rakan2 baru aje balik dari menghadiri daurah di Sg.Merak Selangor. Kami bukan naik teksi, bukan naik KTM, bukan juga naik kapal terbang. Tapi akak2 yang baik hati datang angkut kami ramai2. Dengan sebuah kereta ulser unser lama. Takde la lama, tapi buruk tak baru la. Dah banyak kali naik keta tu. Terfikir juga, tuan dia taknak ke ape keta ni. Sebab saya ni jenis banyak mulut suka bertanya, maklumlah malu bertanya sesat jalan, saya pun tanya la sorang akak doktor yang drive keta tu.



"Akak, ni keta sape yang bagi pinjam eh? baik nye"

"Emm..ni keta dakwah. Semua orang menyumbang untuk beli keta ni. Kalau korang nak guna untuk pegi daurah esok2 boleh la nak pinjam"

Wahh.. kagum saya mendengarnya. Maknanya memang keta tu khas dibeli untuk dakwah la kan. Teringat pada sahabat Rasulullah, Saidina Abu Bakar r.a yang menyumbangkan SELURUH harta beliau di jalan dakwah tanpa meninggalkan walau sedikit untuk isteri dan anak-anaknya. Ada tak lagi orang yang macam tu ye sekarang? Tapi fikir juga, kalau zaman sekarang ni memang susah nak hidup kalo takde harta. Semua nak kena guna duit. Habis tu macam tak yakin dengan Allah je? Kan dah melabur di jalan Allah, takkan Allah tak tolong ? Tanyalah diri ye. Kalau ditanya saya, saya tak mampu untuk bagi banyak2. Sekadar dua tiga ringgit dari scholar yang saya dapat untuk isi minyak keta pegi daurah boleh la. Maklumlah, scholar tu pun amanah untuk kita wat study jugak kan.

Lepas abih daurah, saya tanya lagi akak usrah  naqibah saya pasal keta dakwah tu. Yelah walaupun bukan keta sport, tapi kagum gila sangat bila dengar yang ianya ialah hasil sumbangan orang2 yang berTARBIYYAH. Then naqibah saya cakap bila semua orang berkumpul, and kutipan dibuat untuk beli kereta, hanya dalam SEMALAMAN, duit yang berjaya dipungut dalam RM30k lebih. Dan keta dakwah bukan satu je. Ada lagi yang lain. Hebat tak sahabat?? Siap ada pungutan dari pelajar2 kat oversea lagi, dari Korea, Jepun, UK, US, semua menyumbang. Hebat tak? Kita bila lagi nak menyumbang? Takkan nak tengok orang lain je yang dapat saham? Ke nak tunggu gi study oversea dulu ye?

Tanamlah niat untuk infakkaan harta dijalan Allah. Sebab memang Allah dah janji

"Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh butir, pada tiap-tiap butir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran) bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengetahui"
Al-Baqarah:261

See, bagi sebijik, Allah bayar balik ngan 7X100. Percaya tak ngan janji Allah? Kalau ragu2, tepuk dada, tanyalah Iman, there must be something wrong with your Iman. Speaking gituu.. yelah, cakap Melayu tak faham.

Ok, sampai disini saje. Jumpa lagi di entry yang lain. Lepas ni mungkin dengan tajuk 'Jet Dakwah'.
Who knows? Jazakillahu khair ^__^

1 comment:

Anonymous said...

saya sngt suka penulisan awak..
saya adalah peminat awak..
harp awak boleh menulis lgi..
saya akan menunggu..
good luck for your life..
salam...