jemput join :)

Friday 9 March 2012

Saya tidak punya mata, kaki dan tangan.

Salam semuaaa.. sihat? Alhamdulillah. Jom sama-sama kita ucapkan berjuta-juta kesyukuran kehadrat Illahi kerna sampai skarang kita masih lagi mampu bernyawa, menghirup udara yang segar, tangan masih mampu bergerak-gerak, masih ada 10jari lagi stakat ni, mata masih mampu berkedip-kedip, masih ada bulu mata yang cantik,lentik, tak perlu pakai bulu mata palsu, masih ada telinga untuk ditindik sampai 10subang, ehh,, tak.. masih ada telinga untuk mendengar zikrullah, masih ada hati untuk ingat kat kekasih.. ehhh.. tak, tak, masih ada hati untuk ingat kat Allah, masih ada kaki untuk sepak orang yang cari gaduh ngan kita,ehhh.. tak.. masih ada kaki untuk jalan nak pegi usrah, masih ada tangan untuk menaip komen-komen pedas di facebook, ehhh.. tak.. masih ada tangan untuk wat entry blog I am full-time muslimah lah!

Waaa gituu.. bagus mujahidah ini. Bagaimana pula dengan sahabat semua? Nikmat-nikmat yang kita nampak, paling basic la, is tubuh badan kita la ye.Betol tak?Agak-agak, brapa kali dalam sehari kita ucap ‘Alhamdulillah’ lepas tengok tangan, kaki and bila kita pandang cermin? Brapa kali sehari kita buat kira-kira dengan kebaikan yang kita buat guna nikmat-nikmat yang Allah bagi?

Ok, meh kita compare, brapa kali sehari kita cakap “hensem/cantik jugak aku nii” bila pandang cermin? Brapa kali kita cakap “lawa jugak kaki aku ni tak berbulu lebat macam kaki ehem-ehem tu..”.. kan? Kan? Hehehe.. ~macam ada pengalaman, eh, maaf ye. Takde kaitan ngan yang hidup atau yang dah meninggal dunia. Sebagai contoh aje.

Ada orang,dia jalani hidup dya biasa-biasa aje. Ala, macam kita-kita ni.. pagi-pagi pegi kelas, petang bersukan, takpun tido, malam study, wat assignment/homework.. everything is done normally.. (=,=’) macam pelik je ayat ni… tiba la suatu hari, dengn izin Allah, dia accident. Dan.. lagi sedih, kakinya terpaksa dipotong satu. Kita  bayangkan kalau benda tu terjadi pada diri kita. Haa.. senang crita macam cerita Hafalan Shalat Delissa’ la. Tapi yang ni bukan movie. Ni memang crita betul. Sangat menyayat hati kan? Time tu, si Fulan ni sangat1000000x la menyesal. Sampai dya cakap, “Kalaulah aku tahu kaki aku akan hilang hari ni, tentu aku akan gunakan ia dengan penuh nikmat”. Tapi..akan tumbuh balik ke kaki dya? Of cos tak kan? Crita ni memang sangat-sangat jadi contoh pada kita.

Jom muhasabah diri kejap. Setiap hari kita laluinya dengan biasa-biasa je. Betol kan? Takde ape yang speshel. Sebab? Sebab kita tak sedar diri kita ni penuh dengan nikmat. Kalau lah kita bangun pagi, kita tengok tangan, kaki, semua perfect satu body, kita ucap “Alhamdulillaaaahhhh”, awal-awal pagi dah happy, dah rasa betapa nikmatnya bernyawa di bumi Allah ni. Then, kita buat kira-kira, “ok, hari ni aku nak guna kaki untuk pegi dengar ceramah agama, pegi usrah, tolong orang angkat barang”. “Ok, hari ni aku nak guna tangan yang Allah bagi tulis entry blog(ehem2), wat masak tomyam kat surau untuk bagi makan kat orang yang datang dengar ceramah”, “Ok, hari ni aku nak guna mata untuk baca entry blog I am full-time Muslimah, untuk tengok video ustaz Harun Din, untuk bermujahadah melawan pandangan daripada melihat lelaki/perempuan bukan muhrim”. See, speshel tak hari-hari yang kita lalui kalau macam tu?

Sebenarnya saya nak kongsi satu cerita sedih. Tak sedih sangat sebenarnya, tapi InsyaAllah mampu buat korang berfikir sejenak…ting tong~~  Ada la sorang ni.. saya bagi nama Pak Mat. Boleh? Umm, tua sangat plak bunyi nya. Din la. Pendek sket. Ok, Din ni, kalau korang nak tau, dilahirkan tak sempurna, dua-dua tangan dya takde, kaki pun dua-dua belah takde, malah mata dia pun tak dapat melihat. Pendek kata buta! Sedih tak? Kalau kita tengok mesti sedih kan? Kalau yang jenis sensitive tu komfem nanges la. Kesian Din ni..um.. cammana la masa depan dya yek? Gelapp masa depan.. Isk.. Isk.. STOP!! Hentikan sandiwara itu! Cehh.. dah macam Hikayat Merong Mahawangsa lak. Bila diluahkan rasa simpati pada Din ni, tau Din ni cakap apa??


“Saya bersyukur kerna punya mata yang buta.Sebab saya tak perlu melihat maksiat dan menjaga pandangan mata saya. Saya bersyukur kerna tak punya tangan. Sebab saya takkan melakukan maksiat seperti mencuri, berzina, merasuah atau memukul orang. Saya bersyukur kerna saya tak punya kaki. Sebab saya takkan sesekali menjejakkan kaki ke tempat maksiat, apatah lagi mengajak orang ke tempat-tempat maksiat.”

Terkedu tak bila dengar jawapan Din ni? So, sekarang kita kena kesian kat Din ke Din yang kena kesian kat kita??? Masa depan Din gelap? Heyy.. fikir balik, bukan gelap, malah masa depan dya nak masuk syurga lagi cerah benderang daripada manusia yang sempurna. Betul tak? Sama-sama kita muhasabah diri. Jazakillahu khair ^__^

No comments: