jemput join :)

Saturday 15 September 2012

ilusi atau realiti?



Bila kita dengar pasal Islam, tak lain tak bukan kita akan terfikir akan keindahannya. Kebagusan penganutnya and sudah pasti kita akan vote Islam as the only true religion. Bila orang hina Islam, kita pun naik berang. Nak marah, rasa macam nak sepak je sape-sape yang menghina agama kita yang dicintai ni.


Bila kita dengar pasal Israel a.k.a yahudi pulak, kita akan fully terfikir yang mereka adalah zionis, jahat, tak berhati perut, malah tak berperikemanusiaan. Kita benci mereka, rasa seperti nak buang semua yahudi dalam dunia sampai tak tertinggal seorang pun mereka atas muka bumi ni. Kita nak balas dendam kat mereka sebab sakitkan saudara-mara kita kat Palestin. Kan?

Tapi kan, pernah tak kita fikir untuk berfikir supaya terfikir(ZZzzzzzzzz), OK, begini. Cuba tarik nafas panjang2 and bersedia untuk memahami. atau mengerti. 


Allah banyak menyebut sifat-sifat orang kafir dan kebodohan mereka serta keingkaran mereka kepada Allah S.W.T di dalam Al-Quran. Sebagai contoh:

"Tetapi hati orang-orang kafir itu dalam kesesatan dari (memahami kenyataan) ini, dan mereka banyak mengerjakan perbuatan-perbuatan (buruk) selain daripada itu, mereka tetap mengerjakannya."

                                                                                                                        [Al-mu'minun:63]

"Sesungguhnya orang-orang kafir, sama saja bagi mereka, kamu beri peringatan atau tidak kamu beri peringatan, mereka tidak juga akan beriman"
[Al-Baqarah:6]

And keadaan mereka seperti yang dinyatakan di dalam Al Quran adalah SAMA. bukan? Sebijik. sejibik!!!

OK, OK, mari kita lihat sifat-sifat orang mukmin seperti mana dinyatakan oleh Allah S.W.T didalam  Al-Quran.

"Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatannya, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyuk, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang berpuasa, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar."
[Al-Ahzab:35]



"Sesungguhnya yang sebenar-benar orang mukmin ialah orang-orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, dan apabila mereka berada bersama-sama Rasulullah dalam sesuatu urusan yang memerlukan pertemuan, mereka tidak meninggalkan (Rasulullah) sebelum meminta izin kepadanya. Sesungguhnya orang-orang yang meminta izin kepadamu (Muhammad) mereka itulah orang-orang yang beriman kepada Allah dan rasul-Nya, maka apabila mereka meminta izin kepadamu karena sesuatu keperluan, berilah izin kepada siapa yang kamu kehendaki di antara mereka, dan mohonkanlah ampunan untuk mereka kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."
[An-Nuur:62] 


Wahai kawan-kawan2 yang dikasihi, wahai seluruh umat Islam dalam dunia a.k.a atas muka bumi ni, SAMAKAH KITA DENGAN YANG DINYATAKAN DALAM QURAN??? Samakah kita? Bagaimana mungkin sifat orang kafir yang dinyatakan sama dengan realiti, tetapi sifat Muslim yang dinyatakan agak berbeza sekali dengan sifat kita sekarang.

Adakah Muslim itu sudah menjadi ILUSI? Adakah kerana Muslim itu dah jadik ILUSI, maka orang kafir yang REALITI tu kuat? 

Kenapa orang kafir tu KUAT? sebab mereka ialah REALITI dan kita ialah ILUSI.
Jadik, kalau kita ialah ILUSI, kemenangan orang Islam yang turut dinyatakan dalam Quran juga mungkinkah satu ILUSI?? 

"(yaitu) orang-orang yang menunggu-nunggu (peristiwa) yang akan terjadi pada dirimu (hai orang-orang mukmin). Maka jika terjadi bagimu kemenangan dari Allah mereka berkata: "Bukankah kami (turut berperang) beserta kamu ?" Dan jika orang-orang kafir mendapat keberuntungan (kemenangan) mereka berkata: "Bukankah kami turut memenangkanmu, dan membela kamu dari orang-orang mukmin?" Maka Allah akan memberi keputusan di antara kamu di hari kiamat dan Allah sekali-kali tidak akan memberi jalan kepada orang-orang kafir untuk memusnahkan orang-orang yang beriman."
[An-Nisaa':141]

"Dan Kami tolong mereka, maka jadilah mereka orang-orang yang menang."
[As-saffat:116]

Adakah kita ni ILUSI wahai Muslim seluruh alam?? Jika benar, maka layaklah kita sekadar bergoyang kaki, berselimut dan menyembunyikan tangan. Tapi, mana mungkin apa yang dinyatakan dalam Quran itu satu ILUSI. Kerna semuanya dari Allah.


Jadi, ubahlah diri kita dari ILUSI menjadi REALITI. Kerna kita beriman dengan Al-Quran bukan? Surat cinta Dia kepada kita. Sematlah semangat atau niat untuk menjadi Muslim yang REALITI. bukannya ILUSI. :) 

Dengan ini, saya akhiri contengan saya dengan kemaafan sekiranya ada cacat cela dalam pengisian kali ini. Kerna yang baik itu hanyalah daripada Allah sahaja. Dan yang buruk itu daripada saya sendiri. semoga kalian menjadi Muslim yang realiti, dan kita sama-sama memegang panji kemenangan kelak, Jazakallahukhairan katheera :)







1 comment:

Mat Jea said...

Menjadikan ilusi sebagai realiti bukan senang tapi ianya bukan mustahil..doakan juga sahabat sahabat disni senantiasa